تازه‌ترین اطلاعات آماری نشان می‌دهد هرچند حجم معاملات بازار مسکن رو به افزایش است اما همچنان سکه پربازده‌ترین و بورس زیان‌ده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران در ۳۰۰ روز سپری شده از سال ۹۵ بوده است.

به گزارش همشهري، با كاهش و تثبيت نرخ تورم اين پرسش در محافل اقتصادي مطرح است كه سرمايه‌گذاران بايد دارايي‌هايشان را در چه بازاري سرمايه‌گذاري كنند؟ آيا سپرده‌گذاري بانكي با توجه به نرخ تورم از دارايي‌شان محافظت خواهد كرد يا اينكه بايد از پس‌اندازها با سرمايه‌گذاري در ساير بازارها محافظت كرد؟

به‌طور معمول در يك دهه گذشته بخش زيادي از پس اندازهاي خانوارها به سمت بازار املاك، مستغلات و سكه طلا رفته است. تجربه نشان داده، بازاري مانند بازار طلا يك پايه ثابت در همه دوره‌هاي سرمايه‌گذاري است. به‌طور سنتي سرمايه‌گذاران ايراني تمايل دارند بخش از دارايي‌هاي‌شان را به خريد طلا اختصاص دهند تا از اين طريق خودشان را در مقابل تلاطم‌ها و نوسان‌هاي قيمت در اقتصاد ايران حفظ كنند.

اكنون پرسش اين است كه آيا هنوز سنت‌هاي قبلي در اقتصاد ايران رايج است يا اينكه بازارهاي جديدي مانند بورس توانسته‌اند بخشي از نقدينگي را به‌خود جذب كنند؟ بررسي اطلاعات آماري موجود نشان‌دهنده نكات ظريفي است. اطلاعات رسمي بورس تهران نشان مي‌دهد شاخص بورس تهران در اين مدت 2.7درصد كاهش يافته است و شاخص فرابورس هم، با وجود آنكه بخش عمده اوراق بدهي در اين بازار دادوستد مي‌شود، فقط 3.9درصد رشد كرده است.

  • بازار بدهي

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد از مجموع كل معاملات انجام شده در 10‌ماه امسال 30درصد از كل معاملات يعني معادل 25هزارو 935ميليارد تومان معادل 6.5ميليارد دلار به معاملات اوراق بدهي كه بيش از تورم و نرخ سپرده‌هاي بانكي، سود مي‌دهد، اختصاص يافته است.

مبادله اين مقدار اوراق بدهي كه عمدتا به صكوك و اسناد خزانه دولتي اختصاص دارد در 3دهه گذشته بي‌سابقه است. عمده‌ترين دليل رشد سرمايه‌گذاري در بازار بدهي اين است كه سود اين اوراق با درنظر گرفتن ريسك سرمايه‌گذاري پايين‌تر نسبت به ساير بازارها به صرفه‌تر است و در عين حال نرخ تورم را هم پوشش مي‌دهد.

بخش عمده اين اوراق بدهي را صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خريده تا سود سرمايه‌گذاراني را كه پس‌اندازشان را به اين صندوق‌ها برده‌اند، تأمين كند اما اطلاعات رسمي نشان مي‌دهد ميانگين سود صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در سهام در دوره‌هاي 3 و 6ماهه با 2درصد نزول مواجه بوده است.

  • سكه در صدر است

با وجود نزول بورس، بازار طلا مطابق دهه‌هاي قبل سكه است و سرمايه‌گذاران ايراني از ابتداي امسال همگام با تحولات جهاني بخش زيادي از دارايي‌هايشان را در بازار طلا سرمايه‌گذاري كرده‌اند، البته از ارزش كل اين دارايي‌ها اطلاعاتي در دست نيست اما اطلاعات مربوط به بازده سرمايه‌گذاري در بازار طلا نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاراني كه ابتداي سال سكه بهار آزادي خريده‌اند 14.5درصد سود كرده‌اند. قيمت هر سكه بهار آزادي كه در ابتداي امسال يك ميليون و 5هزار تومان بود اكنون به محدوده يك ميليون 151هزار تومان رسيده است.

در اين مدت همچنين قيمت هر دلار آمريكا با 12.5درصد رشد مواجه شده است و از 3400تومان به 3860تومان رسيده و اين يعني اينكه بعد از بازار طلا سرمايه‌گذاراني كه دارايي‌هاي‌شان را تبديل به دلارآمريكا كرده بودند در 10ماهه سال‌جاري بيشترين بازده را به‌دست آورده‌اند.

  • در بازار مسكن چه خبر است

اما در مورد آمارهاي بازار مسكن، اطلاعات آماري تا حدودي با شك و شبهه مواجه است، زيرا ميانگين نرخ رشد بازار مسكن در شهرها و مناطق جغرافيايي ايران و حتي شهر تهران متفاوت است اما مطابق آماري كه بانك مركزي در دي‌ماه امسال منتشر كرده، ميانگين سطح قيمت مسكن در شهر تهران به مرز 4ميليون و 500هزار تومان رسيده است.

براساس گزارش بانك مركزي از تحولات بازار مسكن شهر تهران در دي‌ماه امسال نسبت به پارسال، بازار مسكن با افزايش 9.9درصدي متوسط قيمت خريد و فروش مواجه شده است. از آنجا كه اين آمار برگرفته از آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور است، تا حد زيادي قابل اعتماد و اتكا به‌نظر مي‌رسد. در اين گزارش آمده است؛ حجم معاملات مسكن در يك‌ماه گذشته 40درصد افزايش يافته و تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني در شهر تهران در دي‌ماه سال95 به 16.7هزار واحد مسكوني رسيده است كه در مقايسه با‌ماه قبل و‌ماه مشابه سال قبل به‌ترتيب 41.6و 3.2درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

اين اطلاعات نشان مي‌دهد متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه معاملات ملكي شهر تهران در دي‌ماه سال‌جاري 44.9ميليون ريال است كه نسبت به‌ماه قبل و‌ماه مشابه سال قبل به‌ترتيب 1.4و 9.9درصد افزايش نشان مي‌دهد. به اين ترتيب براساس اين اطلاعات مسكن سومين بازار پر بازده سال‌جاري در طول 10‌ماه گذشته بوده است.

نمودار

کد خبر 360351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha